55407
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Dokument nadrzędny: Strasse und Verkehr.
'Chcemy oddać morze miastu' - podkreślił w swoim wystąpieniu architekt Giacomo Gallarati w swojej prezentacji na temat projektu 'Waterfront'. Dzięki temu projektowi Genua ma dokonać urbanistycznego przekształcenia dużego kwartału miasta związanego z portem. Cały proces zaczął się już w XX wieku, kiedy Renzo Piano otworzył historyczną część portu dla publiczności projektując dzielnicę nocną ze sklepami, restauracjami, mariną, ogromnym akwarium i innymi atrakcjami (Porto Antico). Wszystko w stylu tego światowej sławy architekta, który charakteryzują eleganckie linie, szerokie wykorzystanie drewna i szkła. Obecnie władze miejskie przymierzają się do rozszerzenia tej strefy na wschód na wiele kilometrów, co miałoby obejmować promenadę z restauracjami, parki, plaże, ścieżki rowerowe, stocznie, obiekty sportowe i jachtowe i cumowiska dla jachtów. Siłą napędową 'Waterfront' jest burmistrz Marco Bucci, który chce przemienić miasto portowe w rodzaj Kalifornii w Europie: łagodny klimat, plaże, wyższe uczelnie, turystyka oraz bogata oferta kulturalna i imponująca architektura. Godne uwagi dziedzictwo kulturowe i architektoniczne są już na miejscu. Plan przewiduje też stworzenie tu czegoś w rodzaju 'Doliny robotów', w czym pomóc ma Istituto Italiano di Tecnologia (IIT) z 1800 naukowcami w dziedzinie robotyki, nanotechnologii i nauk neurobiologicznych oraz specjalistów w zakresie technologii informacyjnej. Znaczące inwestycje są również podejmowane na obszarze głębokowodnego portu, który rozciąga się na długości ponad 50 km do portów Savona i Vado Ligure. Celem jest podwojenie jego przepustowości do 2030 r., zwłaszcza w zakresie kontenerowców. Dodatkowym bodźcem do rozbudowy jest włączenie Genui w sieć Nowego Jedwabnego Szlaku. Port jest gospodarczym sercem miasta, a jego obroty wynoszą ok. 10 miliardów euro rocznie, jest też głównym pracodawcą: zatrudnia 10.000 osób, a wokół niego pracuje dalsze 40.000 osób. Liczne projekty infrastrukturalne mają na celu przywrócić splendor miastu po trudnych latach 80., kiedy to wraz z upadkiem przemysłu ciężkiego straciło ono ponad jedną czwartą swojej populacji. Obecnie Genueńczycy mają nowy most San Giorgio i odnowione Porto Antico. Porto jest nadal sercem i historycznym centrum miasta, które w XVI wieku należało do najbogatszych na świecie. Miejska republika posiadała kolonie, była mocarstwem, centrum finansowym, bez którego nie odbyłyby się choćby ekspedycje z rozkazu hiszpańskiej rodziny królewskiej - w tym wyprawy Krzysztofa Kolumba, najbardziej znanego 'syna' miasta.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: 'Chcemy oddać morze miastu' - podkreślił w swoim wystąpieniu architekt Giacomo Gallarati w swojej prezentacji na temat projektu 'Waterfront'. Dzięki temu projektowi Genua ma dokonać urbanistycznego przekształcenia dużego kwartału miasta związanego z portem. Cały proces zaczął się już w XX wieku, kiedy Renzo Piano otworzył historyczną część portu dla publiczności projektując dzielnicę nocną ze sklepami, restauracjami, mariną, ogromnym akwarium i innymi atrakcjami (Porto Antico). Wszystko w stylu tego światowej sławy architekta, który charakteryzują eleganckie linie, szerokie wykorzystanie drewna i szkła. Obecnie władze miejskie przymierzają się do rozszerzenia tej strefy na wschód na wiele kilometrów, co miałoby obejmować promenadę z restauracjami, parki, plaże, ścieżki rowerowe, stocznie, obiekty sportowe i jachtowe i cumowiska dla jachtów. Siłą napędową 'Waterfront' jest burmistrz Marco Bucci, który chce przemienić miasto portowe w rodzaj Kalifornii w Europie: łagodny klimat, plaże, wyższe uczelnie, turystyka oraz bogata oferta kulturalna i imponująca architektura. Godne uwagi dziedzictwo kulturowe i architektoniczne są już na miejscu. Plan przewiduje też stworzenie tu czegoś w rodzaju 'Doliny robotów', w czym pomóc ma Istituto Italiano di Tecnologia (IIT) z 1800 naukowcami w dziedzinie robotyki, nanotechnologii i nauk neurobiologicznych oraz specjalistów w zakresie technologii informacyjnej. Znaczące inwestycje są również podejmowane na obszarze głębokowodnego portu, który rozciąga się na długości ponad 50 km do portów Savona i Vado Ligure. Celem jest podwojenie jego przepustowości do 2030 r., zwłaszcza w zakresie kontenerowców. Dodatkowym bodźcem do rozbudowy jest włączenie Genui w sieć Nowego Jedwabnego Szlaku. Port jest gospodarczym sercem miasta, a jego obroty wynoszą ok. 10 miliardów euro rocznie, jest też głównym pracodawcą: zatrudnia 10.000 osób, a wokół niego pracuje dalsze 40.000 osób. Liczne projekty infrastrukturalne mają na celu przywrócić splendor miastu po trudnych latach 80., kiedy to wraz z upadkiem przemysłu ciężkiego straciło ono ponad jedną czwartą swojej populacji. Obecnie Genueńczycy mają nowy most San Giorgio i odnowione Porto Antico. Porto jest nadal sercem i historycznym centrum miasta, które w XVI wieku należało do najbogatszych na świecie. Miejska republika posiadała kolonie, była mocarstwem, centrum finansowym, bez którego nie odbyłyby się choćby ekspedycje z rozkazu hiszpańskiej rodziny królewskiej - w tym wyprawy Krzysztofa Kolumba, najbardziej znanego 'syna' miasta.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej