55398
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Hochwertiger Busverkehr in Frankreich / Wolfgang O. Hugo. // Stadtverkehr. - 2021, nr 10, s. 17-24. - rys.2; fot.13.
Dokument nadrzędny: Stadtverkehr.
Po renesansie tramwajów, które powróciły do ponad 20 miast w nowoczesnej formule, Francja przeżywa obecnie boom na BHNS - linie obsługiwane przez autobusy 'o wysokiej jakości usług' (bus a haut niveau de service). Obok 'prawdziwych' linii BHNS powstają też podobne linie główne lub bezpośrednie (w zależności od miasta nazywane 'Liane', 'Chrono', 'Fast' itd.). Ich cechą wspólną są osobne pasy autobusowe o różnej długości, które mają przyspieszyć transport publiczny, ale są przy tym mniej kosztowne od pozostałych rozwiązań komunikacyjnych, a zwłaszcza zdecydowanie tańsze od infrastruktury linii tramwajowych. Jest charakterystyczne, że pionierskie rozwiązania wdrożyło miasto, w którym rozpoczął kursować pierwszy nowoczesny tramwaj (1985 r.) - Nantes i gdzie przez dwadzieścia lat rozbudowano ich sieć do trzech linii. 6 listopada 2006 r. powstała w Nantes pierwsza linia BHNS z centrum miasta do Vertou (Busway4), która do dziś jest wzorem dla wielu francuskich projektów tego typu. Boom na (Le bus ? haut niveau de service BHNS) we Francji nie jest przypadkowy: w ramach 'Grenelle de l'énvironnement' rząd w Paryżu obiecał przeznaczyć 2,5 miliarda euro na projekty transportu publicznego na wydzielonych pasach ruchu (TCSP). W latach 2007-2013 odbyły się trzy tury przetargowe, do których zgłoszono ponad 200 projektów BHNS. Niektóre ugrzęzły w wirach lokalnej polityki, ale większość została uruchomiona. Szacuje się, że 130 z nich jest już de facto zrealizowanych. Połowa projektów BHNS dotyczyła miejsc zamieszkałych przez mniej niż 200 tys. mieszkańców, gdzie wcześniej podejmowano niewiele inicjatyw mających na celu modernizację transportu publicznego. Wiosną 2021 r. rząd w Paryżu ogłosił czwarty przetarg Grenelle, ponownie przeznaczając 450 mln euro na projekty BHNS, tramwaje i metro. W artykule dokonano przeglądu najbardziej istotnych francuskich linii BHNS (Nantes, Rouen, Metz, Strasbourg, Le Mans, Brest, Clermont-Ferrand, Chalons-sur-Sa?ne, Nîmes i Aix-en-Provence oraz wokół Bayonne).
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: Po renesansie tramwajów, które powróciły do ponad 20 miast w nowoczesnej formule, Francja przeżywa obecnie boom na BHNS - linie obsługiwane przez autobusy 'o wysokiej jakości usług' (bus a haut niveau de service). Obok 'prawdziwych' linii BHNS powstają też podobne linie główne lub bezpośrednie (w zależności od miasta nazywane 'Liane', 'Chrono', 'Fast' itd.). Ich cechą wspólną są osobne pasy autobusowe o różnej długości, które mają przyspieszyć transport publiczny, ale są przy tym mniej kosztowne od pozostałych rozwiązań komunikacyjnych, a zwłaszcza zdecydowanie tańsze od infrastruktury linii tramwajowych. Jest charakterystyczne, że pionierskie rozwiązania wdrożyło miasto, w którym rozpoczął kursować pierwszy nowoczesny tramwaj (1985 r.) - Nantes i gdzie przez dwadzieścia lat rozbudowano ich sieć do trzech linii. 6 listopada 2006 r. powstała w Nantes pierwsza linia BHNS z centrum miasta do Vertou (Busway4), która do dziś jest wzorem dla wielu francuskich projektów tego typu. Boom na (Le bus ? haut niveau de service BHNS) we Francji nie jest przypadkowy: w ramach 'Grenelle de l'énvironnement' rząd w Paryżu obiecał przeznaczyć 2,5 miliarda euro na projekty transportu publicznego na wydzielonych pasach ruchu (TCSP). W latach 2007-2013 odbyły się trzy tury przetargowe, do których zgłoszono ponad 200 projektów BHNS. Niektóre ugrzęzły w wirach lokalnej polityki, ale większość została uruchomiona. Szacuje się, że 130 z nich jest już de facto zrealizowanych. Połowa projektów BHNS dotyczyła miejsc zamieszkałych przez mniej niż 200 tys. mieszkańców, gdzie wcześniej podejmowano niewiele inicjatyw mających na celu modernizację transportu publicznego. Wiosną 2021 r. rząd w Paryżu ogłosił czwarty przetarg Grenelle, ponownie przeznaczając 450 mln euro na projekty BHNS, tramwaje i metro. W artykule dokonano przeglądu najbardziej istotnych francuskich linii BHNS (Nantes, Rouen, Metz, Strasbourg, Le Mans, Brest, Clermont-Ferrand, Chalons-sur-Sa?ne, Nîmes i Aix-en-Provence oraz wokół Bayonne).
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej