55398
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Schnellstraßenbahn 'Tampereen Ratikka' in Tampere eröffnet. // Stadtverkehr. - 2021, nr 10, s. 11-16. - rys.1; fot.20.
Dokument nadrzędny: Stadtverkehr.
Tampere liczy 240 tys. mieszkańców, a obszar metropolitalny miasta zamieszkuje 380 tys. osób. Trolejbusy kursowały w mieście w latach 1948-1976, ale do tej pory nie było tam tramwajów - zrezygnowano z planu ich budowy w dwudziestoleciu międzywojennym. W 2016 r. zapadła decyzja o realizacji obecnego projektu szybkiej linii tramwajowej. Wybudowana już linia łączy duże nowoczesne osiedle mieszkaniowe oraz klinikę z centrum miasta i dworcem kolejowym. Trwa budowa drugiego etapu przedsięwzięcia, a w planach są kolejne fazy rozbudowy ze względu na osiągnięte korzystne parametry w ramach całego systemu komunikacyjnego miasta. Uderzająca jest zwłaszcza stosunkowo duża faktyczna prędkość podróżna w stosunku do innych typów transportu publicznego w mieście (przeciętna z uwzględnieniem czasów postoju wynosi nawet 24 km/h). Maksymalna prędkość osiągana przez pojazdy ForCity Smart Artic X34 firmy Škoda to 70 km/h (technicznie możliwa jest 80 km/h), ich ładowność to 264 pasażerów (104 miejsca siedzące), rozstaw szyn wynosi 1445 mm, a więc osiąga wielkość charakterystyczną dla Finlandii. Dla zapewnienia wymaganej przepustowości i regularności kursów konieczne jest 15-20 takich pojazdów.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografia
Adnotacja wyjaśniająca lub analiza wskazująca
Streszczenie: Tampere liczy 240 tys. mieszkańców, a obszar metropolitalny miasta zamieszkuje 380 tys. osób. Trolejbusy kursowały w mieście w latach 1948-1976, ale do tej pory nie było tam tramwajów - zrezygnowano z planu ich budowy w dwudziestoleciu międzywojennym. W 2016 r. zapadła decyzja o realizacji obecnego projektu szybkiej linii tramwajowej. Wybudowana już linia łączy duże nowoczesne osiedle mieszkaniowe oraz klinikę z centrum miasta i dworcem kolejowym. Trwa budowa drugiego etapu przedsięwzięcia, a w planach są kolejne fazy rozbudowy ze względu na osiągnięte korzystne parametry w ramach całego systemu komunikacyjnego miasta. Uderzająca jest zwłaszcza stosunkowo duża faktyczna prędkość podróżna w stosunku do innych typów transportu publicznego w mieście (przeciętna z uwzględnieniem czasów postoju wynosi nawet 24 km/h). Maksymalna prędkość osiągana przez pojazdy ForCity Smart Artic X34 firmy Škoda to 70 km/h (technicznie możliwa jest 80 km/h), ich ładowność to 264 pasażerów (104 miejsca siedzące), rozstaw szyn wynosi 1445 mm, a więc osiąga wielkość charakterystyczną dla Finlandii. Dla zapewnienia wymaganej przepustowości i regularności kursów konieczne jest 15-20 takich pojazdów.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej